– daję 6 łapek!

Gęsta atmosfera niewiedzy wypełnia Cienie. Brak przejrzystych reguł, które rządzą światem. Chaos i wszechogarniający niepokój stają się głównymi aktorami na politycznej scenie. Thomas Kruithof opowiada o machlojkach, nieczystej walce o władzę, ale nie idzie w ślady House of Cards. Za bohatera obiera sobie przeciętnego szaraczka zepchniętego na margines społeczeństwa przez błąd, który popełnił w przeszłości, oraz alkoholizm. Duval (Francois Cluzet) staje się marionetką tańczącą tak, jak jej nakaże pociągający za sznurki potężny szef.

cienie

Kadr z filmu „Cienie”

Cienie – teatr cichej walki

Cienie są intrygującym thrillerem, który trzyma napięcie, głównie dzięki umiejętnemu dawkowaniu informacji. Ustrukturalizowany świat Duvala pełen jest niewiadomych, a prosta praca stenografii rozmów telefonicznych okazuje się niebezpiecznym zadaniem. Kiedy ginie pierwszy człowiek, gra zaczyna się toczyć o wysoką stawkę. A zagubiony pracownik próbuje odnaleźć odpowiedzi na dręczące go pytania. Naraża się coraz większej ilości ludzi, stawiając na szali swoje życie i moralność. Reżyser zastanawia się, jak daleko można się posunąć by osiągnąć swoje cele.

Ten film jest aktorskim popisem Cluzeta.  Jego bohater wrobiony w aferę przez swojego współpracownika traci pracę, w rezultacie odchodzi od niego żona, a sam kończy na spotkaniach AA. Kiedy na horyzoncie pojawia się możliwość pracy, nie zastanawia się wiele, nawet jeśli wymagania są co najmniej zastanawiające. Codzienna rutyna pozwala mu uporządkować życie, a poznana dziewczyna – Sara (Alba Rohrwacher) może nieść nadzieję na normalność. Przemiana Duvala zostaje poprowadzona w subtelny sposób od mężczyzny zagubionego i bezwolnego do gotowego wziąć sprawy w swoje ręce.

cienie

Kadr z filmu „Cienie”

Kruithof ucieka od taniego dramatyzmu, tworzy wyważony obraz, w którym bohater miota się niczym Józef K. w przytłaczającej rzeczywistości. Pomimo powolnego tempa i kontemplacji w geście i słowie, nie brakuje dynamicznej akcji i strzałów. Cienie balansują pomiędzy dramatem a thrillerem szpiegowskim, dzięki czemu nie tracą na świeżości. To subtelne obnażenie mechanizmów władzy, dla której człowiek i jego życie jest tylko szczeblem do osiągnięcia celu.

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply