– daję 7 łapek!

Sebastian Lelio nie szokuje, choć wkład kij w mrowisko poprawności, społecznej normatywności i oczekiwań. W Glorii patrzył na dojrzałą kobiecość, w Fantastycznej kobiecie przyglądał się tożsamościowym zmaganiom transseksualnej kobiety. Mówił o prawie do miłości i szczęścia. W anglojęzycznym debiucie pozostaje wierny tej tematyce. Zanurza się w świat konserwatywnej żydowskiej społeczności mieszkającej w Londynie, którą po śmierci rabina odwiedza jego córka Ronit (Rachel Weisz). 

Disobedience

Disobedience

W świecie Lelio śmierć przynosi nieoczekiwane zmiany. Rzeczywistość, która wszyscy dobrze znali ulega zatarciu i musi zostać zbudowany nowy porządek. Bohaterowie stąpają po cienkim lodzie z nadzieją, że nie wpadną po uszy do zimnej wody. Ronit odcięła się od swoich korzeni, przyjeżdża z Nowego Jorku i niemal natychmiast widzi, że nie pasuje do dawnego świata. Nie potrafi zrozumieć i zaakceptować relacji, które opierają się na zakazach i nakazach. Zatrzymuje się w domu dawnego przyjaciela Dovego (Alessandro Nivola), który od wielu lat jest w szczęśliwym związku z Esti (Rachel McAdams). Pozory trwałej relacji opartej na szczerości szybko zamieniają się w mrzonki i okazuje się, że kobiety łączy wspólna przeszłość.

Disobedience to przede wszystkim obraz małych katastrof i trudnych wyborów. Film otwiera scena w synagodze, kiedy rabin opowiada o trzech istotach, która są na ziemi: aniołach, bestiach i ludziach. Podkreśla przy tym, że tylko człowiek został wyposażony w wolną wolę i możliwość podejmowania decyzji. To motyw przewodni opowieści, w której Esti pozostaje w społeczności ograniczającej jej poczucie szczęścia. Pojawienie się Ronit wyrywa ją z sennego letargu i daje siłę na walką o samą siebie.



O ile można uznać ten film z lesbijski dramat, Lelio potrafi tchnąć nieco kolorytu w przewidywalną fabułę. Nie oferuje banalnych rozwiązań, nie chce dramatu rozdzierającego serce. Więcej w jego filmie rozumu niż pędzących emocji, choć nie zabrakło scen intensywnych i pełnych erotyzmu. Chemia między Weisz i McAdams jest niezwykle hipnotyzująca. Obie są wyciszone, skupione i bez krztyny histerii konsekwentnie prowadzą swoje postaci do finałowego zbliżenia. Erotyka w Disobedience jest subtelna i odważna, a seksualne uniesienie jest pokazane jako coś więcej niż czysta fizyczność.

Film reżysera Fantastycznej kobiety to melodramat w konserwatywnej rzeczywistości. Rozdarte serca, powinności i obowiązki zatopione w ponurym londyńskim świecie przynoszą nieoczekiwane rozwiązania. Lelio skupia się na człowieku, jego prawach do wolności i szczerości.

 

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply