-daję 9 łapek!

Kobiety żądne władzy potrafią być okrutne i przebiegłe. Nie znają zahamowań, skrupulatnie planują swoje działania i przekraczają granice. Yorgos Lanthimos pokazuje świat pełen konwenansów, ubiera swoje bohaterki w kostiumy z epoki, ale wciąż przygląda się rzeczywistości w krzywym zwierciadle uwypuklając ludzkie wady i przywary. Faworytato jego najbardziej przystępny film, ale nie mniej autorski i intrygujący. Prawdziwy strzał w dziesiątkę w dobie #metoo i kobiecej walki o bycie zauważoną, usłyszaną i wysłuchaną.

Rachel Weisz stars in Fox Searchlight Pictures’ „THE FAVOURITE.”
Kobiety w natarciu

Anna (Olivia Coleman) jest królową Anglii. Niepewna siebie, świadoma swoich ułomności i pozbawiona krzty werwy do działania i władania krajem bez reszty oddaje się Sarah (Rachel Weisz). Hrabina szturmem zjednała sobie połowę dworu i serce królowej, rozprzestrzeniając swoje wpływy poza jej sypialnię. Wodzi schorowaną władczynię za nos, prowadzi niebezpieczną zabawę w kotka i myszkę. W odpowiednich momentach pokazuje siłę i uległość, odgrywając przyznane jej role. Wszystko się zmienia, kiedy na dworze pojawia się jej kuzynka – Abigail (Emma Stone). Zubożała szlachcianka ma jasny cel – odzyskać pozycję i władzę. 

Sarah i Abigail zaczynają ze sobą rywalizować o względy królowej. Zbyt pewna siebie Sarah nie zdaje sobie sprawy, że delikatna i trochę przestraszona kuzynka jest niebywale sprawną rywalką. Lanthimos doskonale pokazuje psychologiczne gry bohaterek, ich podchody i pałacowe intrygi. Zdesperowana kobieta gotowa jest podjąć każde ryzyko, nawet za cenę chwilowych wyrzeczeń. Lanhtimos doskonale pokazuje ich charaktery przez precyzyjne dialogi i perfekcyjne wyczucie czasu. Tworzy dzięki temu satyrę o świecie władzy, ale przede wszystkim o odwiecznych pragnieniach bycia u szczytu i posiadania kontroli nad swoim otoczeniem. 

Emma Stone in the film THE FAVOURITE. Photo by Yorgos Lanthimos. © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved
Obsada godna Oscara

Faworyta to przede wszystkim fenomenalnie dobrana obsada. Olivia Coleman zasługuje na Oscara, obdarzając swoją królową mieszanką uległości, niepewności i dziecięcej naiwności. To ona przechodzi największą psychologiczną transformację. Choć z każdą minutą coraz bardziej zapada się w chorobie i opada z sił, odkrywając prawdę o swoich kochankach zyskuje wiarę w swoje zdolności do rządzenia krajem. Rachel Weisz i Emma Stone z nienagannym brytyjskim akcentem oplecione gorsetami potrafią przybierać dobrą minę do złej gry. Największa siła ich postaci tkwi w spojrzeniach – krótkie momenty braku kontroli pozwalają zauważyć ich prawdziwe intencje. 

Lanthimos sprawia, że można się zakochać w jego bohaterkach, choć żadna z nich nie zasługuje na tak ciepłe uczucia. Tak, jak w swoich poprzednich filmach opowiada o niebezpiecznej mieszance miłości i władzy. W Klemiłość rodzicielska napędzała bohaterów do stworzenia dziwnego, wyalienowanego otoczenia dla dorastających dzieci. Alpy zmagały się ze stratą ukochanej osoby. W Lobsterze Lanthimos gloryfikował nie tyle miłość, co tworzenie rodziny i podporządkowanie się systemowi. W Zabiciu świętego jeleniapokazywał najbardziej zgubny wpływ tego uczucia, kiedy nastolatek Martin rozpoczyna zabójczą grę z doktorem, który popełnił błąd w sztuce i doprowadził do śmierci jego ojca. To on przejmuje kontrolę i władzę. 

Faworyta
Faworyta
Lanthimos pozostał sobą!

Faworycie aktorzy nie mówią już w charakterystyczny rytmiczny sposób, ale niosą w sobie skazy odbierające im łagodność i część człowieczeństwa. W nich kipi emocjonalność, ale oplata gorset oczekiwań społeczeństwa. Lanthimos tworzy świat, w którym kobiety są górą i sprawnie potrafią manipulować męskim światem polityki. Ten film jest estetyczny, dopieszczony wizualnie i zachwycający aktorsko. Grecki reżyser wrzucony w schematy wielkiej produkcji potrafił odcisnąć własne piętno i nie zagubić swojego stylu. Faworyta to piękny prezent, który nie tylko mami swym wyglądem, ale przede wszystkim dopieszcza zawartą w sobie myślą – nasze mroczne strony wychodzą na światło dzienne w najmniej oczekiwanym momencie.

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply