– daję 4 łapki!

Kalifornia jest jak mityczna kraina. Nastoletni fantazmat, w którym króluje beztroska i swoboda z dala od miłosnych rozterek i rodzicielskiej kurateli. Estela (Clara Gallo) przez lata żyje marzeniami o ucieczce z brazylijskiego miasta do wyidealizowanego wujka z Ameryki. Młodzieńczy bunt i muzyczne fascynacje dziewczyny mogą znaleźć ujście poza granicami kraju. Trudno jednak kibicować rozpieszczonej nastolatce, która jest typową bohaterką filmu coming of age. Kalifornia nie odkrywa Ameryki, powiela schematy i nawet nie chce szokować.

Kalifornia

Kadr z filmu „Kalifornia”

Kalifornia – sex, drags & rock’n’roll w wersji soft

Estela ma 17 lat, tak jak Damien z filmu Mając 17 lat Andre Techine. Oboje odkrywają swoją seksualność, tworzą pierwsze ważne relacje z rówieśnikami i budują tożsamość, która pozwoli im wejść w dorosłe życie. Techine opowiadał o przełamywaniu tabu, lęku przed brakiem akceptacji i dążeniu do zrozumienia swoich pragnień, podczas gdy Marina Person tworzy barwny teledysk w rytm największych przebojów lat 80. z Joy Division i Davidem Bowie na czele. Brakuje jej jednak niepokornego pazura i werwy. Kalifornia staje się przez to nieco banalną opowieścią o zagubionej dziewczynie, której dojrzałość polega na rezygnacji z marzeń i wyborze pomiędzy przystojnym surferem a muzycznym odludkiem.

Kalifornia

Kadr z filmu „Kalifornia”

Kalifornia rozpoczyna się od pierwszej miesiączki bohaterki. Transgraniczne wydarzenie, w którym dziewczynka zamienia się w kobietę, stanowi główny punkt rozważań. Person z czułością spogląda na Estelę, która próbuje dopasować się do rzeczywistości buzujących hormonów. Choć androgenicznej budowy nie znajduje się w czołówce klasowych piękności, nie może narzekać na brak powodzenia wśród rówieśników. Emocjonalna huśtawka i pragnienie dopasowania się do oczekiwań przyjaciółek wpędzają ją w ramiona chłopców, walczących o pasmo seksualnych uniesień. Reżyserka stawia swoją bohaterkę między niedojrzałością emocjonalną a fizycznym pożądaniem, ale nie próbuje bardziej przyjrzeć się temu konfliktowi. Na siłę wkłada Estelę w dorosłe buty, kiedy z serialową werwą przyciąga i odpycha kolejnych chłopców.

Sceneria barwnych lat 80. i międzypokoleniowa przyjaźń to jedyne elementy, które bronią się w tej opowieści. Nastolatka i wujek Carlos (Caio Blat) tworzą niesamowitą relację cichej nici porozumienia, kiedy wspólne fascynacje otwierają dla nich odrębny świat. Person nie do końca wykorzystała ten wątek, obudowując go miłością homoseksualną i chorobą AIDS. Sielankowość rzeczywistości została zachwiana, ale banalne rozegranie wydarzeni doprowadziło do powierzchownych interpretacji na temat szczęścia i podążania własną drogą.

Kalifornia

Kadr z filmu „Kalifornia”

Kalifornia to film o wszystkim i o niczym, który błądzi w nadmiarze luźno rzuconych pomysłów. Person zdaje się być niezdecydowana niczym Estela i z trudnem potrafi spiąć poszczególne wątki w spójną i intrygującą całość. Film ogląda się niezwykle dobrze, głównie za sprawą ciepłych barwy, pięknego Sao Paulo i charyzmatycznej Clarze Gallo. To jednak za mało, żeby wzbudzić wzruszenie, zastanowienie czy tęsknotę. Burzliwy okres dorastania pozostaje z niezwykle stonowanymi emocjami. Marzenie jest tylko marzeniem i dobrze wygląda w wyobraźni. Rzeczywistość nie zawsze jest tak kolorowa.

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply