8 łapek!– daję 8 łapek!

Coraz rzadziej w kinie otrzymujmy opowieść bez fajerwerków, efektów specjalnych i tysiąca barwnych dodatków, która byłaby w stanie przyciągnąć uwagę, złapać za gardło i trzymać tak mocno, aż zabraknie nam tchu. Asghar Farhadi potrafi dokonać intrygującej wiwisekcji na żyjącym społecznym organizmie. Klient skromnymi środkami wchodzi w bolesne rejony ludzkich pragnień i słabości, ale jest przy tym niezwykle cichy i wyważony.

Klient

Klient  – śmierć szczęśliwej przyszłości

Farhadi rozpoczyna od trzęsienia ziemi. Ludzie biegają w popłochu, opuszczając swoje mieszkania. Budynek, który przez lata był ich domem, zaczyna pękać i grozi zawaleniem. Emad (Shahab Hosseini) i Rana (Taraneh Alidoosti) są młodym małżeństwem. Należą do klasy średniej, są aktorami, a ich życie wygląda na szczęśliwe i poukładane. Otoczeni przez wspierających przyjaciół szybko znajdą nowe lokum i wtedy rozpoczynają się problemy. Poprzednia lokatorka nie prowadziła się za dobrze i to właśnie jej przeszłość dopadnie Etesamów. Rana zostanie zaatakowana przez jednego z klientów, a oprócz fizycznych szkód, w jej życiu pojawi się psychiczna zadra. Na początku kobieta ma problem z poukładaniem bolesnych wydarzeń. Emad zaczyna prowadzić śledztwo, które ma doprowadzić do wymierzenia sprawiedliwości.

Klient

Klient

Klient staje się thrillerem psychologicznym, kiedy napięcie między małżonkami niepostrzeżenie rośnie, a bolesna przeszłość nie daje o sobie zapomnieć. Farhadi pokazuje ułomność społeczeństwa, w którym przyszło żyć bohaterom, kiedy zgłoszenie napaści na policję grozi społecznym ostracyzmem i wzbudza większy lęk niż nieznany przestępca. Z hitchcockowską precyzją rozkłada akcenty i buduje suspens w opowieści o kryzysie męskości. Z powodzeniem pokazuje dwa światy: rzeczywisty i sceniczny, które korespondują ze sobą. Małżonkowie występują w sztuce „Śmierć komiwojażera”, w której tytułowy bohater, tak jak Emad, musi zweryfikować swoje zasady i światopogląd.

W Kliencie zachwyca subtelność środków narracji i powściągliwość gry Hosseiniego i Alidoosti. Kiedy Emad przechodzi od obojętności przez złość i agresję, Rana zmierza w drugą stronę: strach i lęk zamienia się w bierność, a ostatecznie wwybaczenie. Małżonkowie tracą wspólny punkt porozumienia, ich rzeczywistość zaczyna się rozchodzić w przeciwnych kierunkach. Farhadi nie daje oczywistych odpowiedzi, czy ich drogi ponownie się przetną. Wprowadza niezwykłą równowagę między dialogiem a gestem, dzięki czemu powstaje film niezwykle poruszający i emocjonalny.

Klient

Klient

Twórca Rozstania wciąż pokazuje to samo środowisko społeczne, momentami staje się monotematyczny, ale wciąż posiada ogromną siłę rażenia. Rozprawa na temat przemocy, społecznego odbioru i bezradności wobec losu staje się uniwersalną historią, która chwyta za serce i nie pozwala o sobie zapomnieć. Klient sprawia, że brakuje tchu, choć nie gnamy nigdzie w szaleńczym pędzie. Wyważone kino ludzkich emocji.

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply