-daję 8 łapek!

Luca Guadagnino opuszcza słoneczne i namiętne Włochy, ale nie przestaje eksplorować ludzkich namiętności. Suspiria oparta na kultowym horrorze Dario Argento jest niezwykle cielesna, emocjonalnie krwawa i mięsista, ale przede wszystkim wizualnie rozbuchana i metaforyczna. Berlin lat 70. staje się wylęgarnią zła i – co najważniejsze – miejscem kobiecej emancypacji. Rozbuchany taniec lęków, uniesień i seksualności to prawdziwa filmowa uczta.

Suspiria

Suspiria

Danse macabre zmysłów

Susie (Dakota Johnson) pochodzić z Ohio w Ameryce z pobożnej i skromnej rodziny. Od dziecka marzyła o tańcu. Nie dogadywała się z matką, a po jej śmierci postanowiła opuścić kraj i wyruszyć do upragnionej szkoły w Berlinie. Gdy w Europie przybierano nieco inny kierunek, a emigracja gnała za ocean, Susie odnalazła swoją przystań w miejscu zawieruchy i powojennych demonów. Terroryści szerzą swą działalność, z telewizora dobiegają komunikaty o porwaniu i schyłku ery Baader-Meinhof, a ona tańczy. Robi to fenomenalnie! Szturmem podbija serca nauczycielek i tajemniczej lady Heleny Markos.



Mroczne wydarzenia rzeczywistości splatają się z nadprzyrodzonymi siłami. Wraz z pojawieniem się Susie ze szkoły znika Patricia (Chloë Grace Moretz), a Olga traci główną rolę w demonicznym spektaklu zmysłów. Z losami studentek przeplata się życie psychologa doktora Josefa Klemperera (genialnie ucharakteryzowana Tilda Swinton) zajmującego się traumą i przeniesieniem, który wciąż nie może sobie poradzić z emocjami po utracie żony. Silna kobiecość ściera się z kryzysem męskości. Erotyzm stawia czoła niewinności, a matczyna troska zamienia się w unicestwienie.

Suspiria

Suspiria wydaje się pełna chaosu i ucieka od łatwych interpretacji. Czy to opowieść o zgubionej dziewczynie, która staje się liderką? Pragnieniu młodości? Demonicznej sile prowadzącej do samodestrukcji? A może seksualności, która wiedzie do krwawej walki? Luca Guadagnino sprawia, że podniosły artyzm miesza się z kinem eksploatacji. Piękne i precyzyjnie artystyczne zdjęcia przeplatają się z nieostrym i ponurym obrazkiem gdzieś z głębi piekła. W tej mnogości wątków i historii tkwi metoda, która pozwala samodzielnie i według własnego uznania nadawać znaczenia oglądanym scenom. Duża swoboda pozwala cieszyć wzrok tanecznymi ewolucjami i aktorskim popisem Tildy Swinton.

To kino emocji i uczucia z dala od rozsądnego rozumowania. Erotyczna siła przyciągania, nieprzerwany maraton makabry i temat pożądania wyeksploatowany do maksimum sprawiają, że Suspirę ogląda się sercem i okiem. Guadagniono nie ucieka od fascynacji ludzkimi słabościami i nad wyraz dobrze czuje się w mieszance piękna i brzydoty. Jego filmu nie wypełniają słoneczne kadry, ale trudno odmówić im urzekającej inscenizacji. Dominuje tu czerwień i nieustający danse macabre.

Suspiria

Suspiria

Suspira staje się też ciekawym spojrzeniem na postać matki. Również Darren Aronofsky w centrum swojej opowieści (mother!) umieścił matkę i opiekunkę. To u niego spadały na nią wszystkie klęski. Musiała radzić sobie z przeciwnościami losu i ludźmi, którzy wysysali z niej energię, traktując jak źródło wszelkiego dobra, po które można sięgać bez skrępowania. Guadagnino pokazuje, że matka ma swoją moc i to ona potrafi czerpać siłę z otoczenia. Nie poddaje się biegowi wydarzeń, ale nim steruje.

Włoski reżyser zatapia się w obrazy Hieronima Boscha. Rozpływa się makabrze i masakrze, ale jest niezwykle precyzyjny w swym rozpasaniu. Suspiria przybiera kształt artystycznej perełki. To choreograficzne układy, która fascynują równie mocno, jak trip Noe Gaspara w Climaxie. Guadagnino stworzył horror zmysłów i znaczeń, gdzie piękno miesza się z brzydotą w iście artystycznej formie.

 

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply