„Jeśli mamy być razem, musimy mało rozmawiać” mówi jeden z bohaterów Wszystko zostaje w rodzinie. To przewrotne stwierdzenie, które pada w małżeńskiej kłótni jest w opozycji do tego, co działo się dotychczas. Młody Aldo (Luigi Lo Cascio) pragnie żyć w prawdzie, więc bez głębszego namysłu przyznaje się żonie do zdrady. Vanda (Alba Rohrwacher) nie reaguje tak, jak on się tego spodziewał i zaczyna się skomplikowana rodzinna wojna, w której niezamierzonymi ofiarami są dzieci.

Daniele Luchetti zaczyna swój film w bergmanowskim duchu, portretując związek w rozpadzie, ale też niemożność całkowitego odejścia od siebie. Aldo i Vanda mają dwójkę dzieci, które z boku przyglądają się rodzicielskim potyczkom. W grę wchodzi nie tylko podział opieki, ale przede wszystkim łapczywe poszukiwanie szczęścia. Dorośli są zagubieni we własnych relacjach, wykorzystują Annę i Sandro do własnych celów, a ci muszą płacić emocjonalne koszty niestabilnej codzienności. 

Wszystko zostaje w rodzinie zabiera nas na prawdziwą karuzelę emocji, pokazując związek dwojga ludzi, którzy do perfekcji opanowali niewyjawianie swoich intencji, lawirowanie wśród trudnych emocji i unikanie odpowiedzialności za swoje czyny. Luchetti potęguje wrażenie chaosu panującego w ich życiu przez zaburzenie chronologii opowiadania. Przeskakuje między latami 80., kiedy pojawiła się poważna rysa na ich małżeństwie, a współczesnością. Pokazuje ich niedopasowanie i desperację. Kiedy się na nich patrzy, aż chce się ich wysłać na terapię. 

Włoski reżyser opowiada o rodzinnych relacjach, bez nachalnej łopatologii pokazuje, jak wzorce wyniesione z dzieciństwa mogą procentować w dorosłym życiu. Stara się nie oceniać swoich bohaterów. Nie opowiada się po żadnej ze stron, choć w finale doskonale puentuje małżeńskie potyczki. Wszystko zostaje w rodzinie to film poruszający, ale o umiarkowanej temperaturze emocjonalnej. Włoskie sceny z życia małżeńskiego.

daję 6 łapek!

Related Posts

Plotki o tym, że Wytłumaczenie wszystkiego to najbardziej polski węgierski film, nie są...

“Queer” to filmy, który jako pierwszy został wybuczany na pokazie prasowym. Nie oceniałabym go aż...

Pedro Almodovar debiutuje. “The Room Next Door” to jego pierwszy anglojęzyczny film, który z...

Leave a Reply