16. odsłona festiwalu Afrykamera odbędzie się w dniach 10-19 grudnia w warszawskiej Kinotece, 17-19 grudnia we wrocławskim DCF, a w od 22 grudnia do 1 stycznia festiwalowe filmy będzie można zobaczyć w wersji online na mojeekino.pl. W repertuarze znalazły się filmy fabularne, dokumenty i krótkie metraże. Co warto zobaczyć?

Amira

Palestyńczycy osadzeni w izraelskich więzieniach wierzą, że ocalą swój naród, tylko jeśli urodzą się kolejne pokolenia palestyńskich dzieci. Tylko jak to zrobić bez możliwości spotykania się z żonami? Rozwiązaniem staje się szmuglowanie spermy, w czym pomagają przekupni strażnicy. Tytułowa Amira została spłodzona właśnie w taki sposób. Wychowana w kulcie uwięzionego ojca będzie musiała zweryfikować swoją tożsamość, gdy jako nastolatka odkryje, że przy jej poczęciu nie wszystko poszło zgodnie z planem. Film Amira Diaba to wciągający dramat jednostki i oryginalne spojrzenie na konflikt palestyńsko-izraelski.

Pewnego razu w Ugandzie

W slumsach Wakaliga na obrzeżach Kampali znajduje się Wakaliwood, pierwsza firma produkująca filmy akcji w Ugandzie. Powołał ją do życia w 2005 r. Isaak Nabwana, który pełni w Wakaliwoodzie funkcję scenarzysty, reżysera, montażysty i producenta. Z uwagi na brak środków produkcje są niskobudżetowe, a wszystko tworzone jest w myśl zasady DIY. Gdy w 2012 r. do zespołu dołącza zafascynowany produkcjami tam powstającymi Alan Hofmanis z Nowego Jorku, dzięki jego działaniom o tym wyjątkowym miejscu zaczyna być głośno w różnych zakątkach na świecie. Cathryne Czubeck w swym dokumencie w znakomity sposób pokazała historię i fenomen Wakaliwoodu i jego twórcy, człowieka o niezwykłej wyobraźni, pasji, wrażliwości i kreatywności.

Noc Królów

W środku lasu na Wybrzeżu Kości Słoniowej znajduje się jedno z najniebezpieczniejszych miejsc na świecie – więzienie “La Maca”. Władzę sprawują tutaj osadzeni, a ich świat wyznaczają ścisłe reguły. Gdy trafia tam młody chłopak, by przeżyć, musi dostosować się do obowiązujących zasad. Wskazany przez przywódcę więźniów, musi podczas nocy czerwonego Księżyca podzielić się ze współwięźniami opowieścią . Zaczyna snuć mityczną historię o przywódcy gangu o pseudonimie King Zama, z którym podróżujemy po starożytnym królestwie, a także dzisiejszym Abidżanie. Po nastaniu poranka okaże się, czy opowieść była wystarczająco dobra, by ocalić go przed śmiercią.

Moffie

W 1981 r. RPA rozpoczęła operację militarną na granicy z Angolą, aby bronić się przed rozprzestrzenianiem komunizmu oraz zachować panującą politykę apartheidu. Wszyscy biali chłopcy po ukończeniu szesnastego roku życia zostali wysłani na dwuletnią służbę wojskową, która miała nauczyć ich nienawiści do komunizmu, gejów i Afrykanów. Wśród nich znalazł się Nicholas, który w trakcie służby zaczyna odkrywać swoją tożsamość seksualną, tak sprzeczną z obowiązującymi normami. Nieśpieszny i subtelny w pewnych momentach film Olivera Hermanusa pokazuje nam dramat konfliktu zbrojnego, represje na gejach w czasach apartheidu, ale i próbę zachowania własnego ja nawet w najgorszych warunkach.

Dream Forest

Adaptacja powieści południowoafrykańskiej pisarki Dalene Matthee osadzona jest w latach 30-tych, kiedy to lasy wokół Knysny w RPA zamieszkiwali ostatni ich biali mieszkańcy, zwani leśnymi ludźmi. Jest wśród nich młoda dziewczyna Karoliena Kapp, której więź z lasem jest wyjątkowa, mistyczna i która za wszelką cenę chce go uratować, nie dopuścić do jego wycięcia i wysiedlenia stamtąd swojej społeczności. Jest w stanie poświęcić miłość do Johannesa i zrezygnować z dostatniego, eleganckiego życia w mieście, aby walczyć o przetrwanie lasu, który kocha. Jej wysiłki są jednak niewystarczające w obliczu planów rządu, który dąży do pozbycia się z całego kraju ubogich białych oraz zbliżającej się wielkimi krokami II wojny światowej.

Neptune Frost

“Neptune Frost” to zupełnie wyjątkowe połączenie musicalu i filmu s-fi, stworzonego przez duet reżyserski Saul Williams i Anisia Uzeyman w nurcie afrofuturyzmu. Z jednej strony, to opowieść o miłosnej relacji pomiędzy interpłciowym hakerem o imieniu Neptune i Matalusą, górnikiem z kopalni koltanu w bliżej niezidentyfikowanej czasowo miejscowości w Rwandzie, których więź prowadzi do zasiania ziarna rewolucji. Z drugiej strony, to bardzo mocny protest przeciwko neokolonializmowi i kapitalizmowi w różnych jego odsłonach. Wyjątkowości dodają tutaj zjawiskowe, dopracowane w każdym szczególe kostiumy i scenografia, a także skomponowana przez Saula Williamsa, łącząca wiele różnych gatunków muzyka, która wraz z aktorami pełni rolę komentatora rozgrywających się wydarzeń.

źródło: z materiałów prasowych

Related Posts

Powiedzieć, że mam trudną relację z filmami Christian Petzolda, to jak nic nie powiedzieć....

To był mocny rok pod kątem aktorskich występów na dużym ekranie. Kilka z nich zostało w mojej...

Przygotowanie podsumowań roku nie należy do najłatwiejszych. Zazwyczaj toczę bitwę między...

Leave a Reply