Aborcja – temat, który polaryzuje rozmówców. Skąd się wzięła Pocahontas? Jak mówić o
uchodźcach. W dniach 18-21 kwietnia w stołecznym Kinie Elektronik oraz w Warszawskiej
Szkole Filmowej odbędzie się 12. edycja Script Fiesty – wyjątkowego Festiwalu Filmowego
poświęconego sztuce scenariuszowej. Zapraszamy na bezpłatne projekcje filmowe,
warsztaty, panele dyskusyjne, a także spotkania z spotkaniach z mistrzami kina.

Program 12. edycji Festiwalu Filmowego Script Fiesta:

18 kwietnia (czwartek) – 1 dzień festiwalu

Panel: Trudny temat: Czy trzeba odwagi, żeby pisać w Polsce o aborcji? Temat aborcji stał
się w ostatnich latach jednym z najbardziej dyskutowanych w Polsce. Natalia Waloch,
dziennikarka „Wysokich Obcasów” porozmawia z Katarzyną Sarnowską („Miało cie nie
być”/producentka, scenarzystka), Marianną Zydek („Czwartek”/aktorka) oraz Olgą Bołądź
(„Alicja i żabka”/aktorka, scenarzystka, reżyserka). Panel poprzedzi pokaz filmów „Alicja i
żabka” scen. i reż. Olga Bołądź oraz „Czwartek” scen. i reż. Bren Cukier. 

Panel filmoterapii – Tekst, który leczy. Jak bezpiecznie przepracować własne doświadczenia
w scenariuszu? Martyna Harland, psycholożka i dziennikarka „Zwierciadła” oraz TVP, będzie
rozmawiać z Beatą Dzianowicz („Strzępy”/reżyserka, scenarzystka), Robertem Milczarkiem
(psychoterapeuta) i Sylwią Wojtysiak (psychoterapeutka) o tym, jak podzielić się własnymi
doświadczeniem z widzami i przenieść na ekran cząstkę własnego życia w bezpieczny sposób.

Pokaz filmu: „Pocahontas” scen. Philip LaZebnik, Susannah Grant, reż. Eric Goldberg, Mike
Gabriel

Masterclass z Philipem LaZebnikiem: Jak powstały Pocahontas, Mulan i Shrek? Adriana
Prodeus, krytyczka filmowa magazynu „Kino”, weźmie w ogień pytań Philipa LaZebnika,
człowieka, który ukształtował wyobraźnię niejednej z osób za sprawą takich hitów, jak
„Pocahontas”, „Mulan”, „Książę Egiptu” czy kultowy „Shrek”.

Panel – Kiedy aktor pisze, czyli co widzi aktor, czego nie widzi scenarzysta? Anna Serdiukow,
krytyczka filmowa i dziennikarka magazynu „Zwierciadło” porozmawia z Leną Górą
(„Imago”/aktorka, scenarzystka), Gabrielą Muskałą („Błazny”/aktorka, scenarzystka,
reżyserka) i Marcinem Bortkiewiczem („Tonia”/aktor, reżyser, scenarzysta) o tym, czy
doświadczenie w pracy aktorskiej otwiera oczy na to, czego nie widzą scenarzyści i
scenarzystki?
 
Panel – Szef developmentu. Strażnik progu, mentor, czy sprzymierzeniec? Anna Bielak,
szefowa developmentu Aurum Film, scenarzystka, była dyrektorka artystyczna Script
Fiesty) porozmawia z Kają Jałochą (szefowa developmentu Shipsboy), Pauliną Józefiną
Moczyńską (kierownik developmentu Film Produkcja, scenarzystka) oraz Karoliną Golubą
(producentka Furia Film, konsultantka scenariuszowa).

Gala Otwarcia i pokaz filmu „Imago” scen. Lena Góra, Olga Chajdas, reż. Olga Chajdas. Po
pokazie zapraszamy na panel
– Jak z prawdziwej rodziny zrobić filmową? Maja Chitro,
dziennikarka „Elle” i kulturoznawczyni, porozmawia z twórcami nagrodzonego Srebrnymi
Lwami w Gdyni filmu „Imago”. Obraz opowiada o Eli „Malwinie” Wyczyńskiej, ikonie
trójmiejskiej muzycznej sceny alternatywnej lat 80 i prywatnie mamie Leny Góry.

19 kwietnia (piątek) – drugi dzień festiwalu

Pokaz filmu „Moje stare” scen. Natasza Parzymies i Alicja Sokół, reż. Natasza Parzymies
oraz panel Trudny temat: Kino wychodzi z szafy. Jak pisać o osobach LGBT+ bez
stereotypów?
 O osobach LGBT+ jeszcze nigdy nie było w Polsce tak głośno. Nareszcie stały
się widzialne dla społeczeństwa – także w scenariuszach. Gośćmi Piotra Grabarczyka,
dziennikarza Wirtualnej Polski i aktywisty, będą Natasza Parzymies („Moje stare”/reżyserka,
scenarzystka), Ilona Łepkowska („Na dobre i na zła”/scenarzystka, producentka, pisarka),
Dawid Nickel („Komers”/reżyser, scenarzysta) oraz Małgorzata Szumowska („Kobieta
z…”/reżyserka, scenarzystka, producentka).

Panel KIPA – It’s a match! O dobrych praktykach współpracy scenarzysty z producentem.
Relacje scenarzystów i producentów nie są łatwe. Ale wcale nie muszą być trudne! Joanna
Tatko (producentka kreatywna, konsultantka scenariuszowa) porozmawia z Dorotą Schleiss
(producentka, kierownik produkcji), Kingą Tasarek (kierownik produkcji) i Dawidem Torrore
(reżyser, scenarzysta) o dobrych praktykach współpracy osób piszących i producentów.

Panel – Scenariusz gry to nie tylko litery! O opowieściach emergentnych, environmental
storytellingu proceduralnym generowaniu scenariuszy, a także roli, jaką w kreowaniu narracji
odgrywają programiści, animatorzy i graficy porozmawiają dziennikarz Mateusz Witczak,
Marta Fijak (game designer), Maria Borys-Piątkowska (narrative designer) i Jędrzej Napięcek
(scenarzysta, pisarz). 
 
Panel TVN Warner Bros. Discovery – True Fiction – prawdziwe historie w filmie i
serial.
 Historie wychodzące od rzeczywistości to w filmach i serialach ostatnich lat prawdziwy
fenomen. Ola Salwa, dziennikarka „Polityki” i krytyczka filmowa porozmawia z Martą Grelą
(dyrektorka działu fabularnego), Łukaszem Ponińskim (dyrektor domu produkcji
fabularnych), Ewą Popiołek (szefowa działu literackiego) z TVN Warner Bros. Discovery i Ewą
Czajkowską (managerka ds. rozwoju lokalnej produkcji) z Warner Bros. Entertainment
Polska.

Panel – Zamach na świętości. Jak zmierzyć się z legendą Znachora, Pana Kleksa, Kargula i
Pawlaka? 
Pokazanie na nowo „starych” bohaterów to nie lada wyczyn. O wyzwaniach z tym
związanych Karolinie Korwin-Piotrowskiej, dziennikarce i pisarce, opowiedzą Krzysztof
Gureczny („Akademia Pana Kleksa”), Mariusz Kuczewski („Znachor”) i Andrzej Gołda („Sami
swoi. Początek”). 

Panel Audioteka – Jak napisać scenariusz audioserialu? Czym jest audioserial i czym się
wyróżnia? Jak myśleć o dźwięku, pisząc scenariusz? Jak powstała superprodukcja
„Narutowicz”? Gośćmi Beaty Kwiatkowskiej, dziennikarki radia „357”, będą: Marcin Napiórkowski (scenarzysta), Grzegorz Drojewski (reżyser), Katarzyna Szybińska (producentka,
Audioteka).

Pokaz filmu „Filip” scen. Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz, reż. Michał Kwieciński
(125′) oraz Q&A: Jak udało się przerwać klątwę adaptowania Tyrmanda? Michał Kwieciński
na temat Tyrmanda i klątwy związanej z adaptowaniem pisarza opowie Łukaszowi Knapowi,
dziennikarzowi i autorowi kanału YT „Kanapa Knapa”.

Panel – Scenariusz pisany piosenką. Jak dopowiadać akcję i postaci z pomocą utworów
muzycznych? Ilustrowanie filmu muzyką nie zawsze zaczyna się po zdjęciach. Joanna
Rawska, promotorką muzyki i artystów, porozmawia z Leną Górą (aktorka, scenarzystka),
Wojtkiem Urbańskim (kompozytor, producent muzyczny) oraz Patrycją Bukowską
(konsultantka muzyczna).
 
Noc teledysków. Najlepsze klipy ostatniego roku zaprezentuje Kasia Rodek, dziennikarka
radia Kampus. 

20 kwietnia (sobota) – trzeci dzień festiwalu

Panel Trudny temat: Zamach na historię. O Kościuszce, góralach i szlachcicach zdjętych z
pomnika. Nowoczesne polskie kino historyczne w natarciu! Gośćmi Krzysztofa
Kwiatkowskiego, dziennikarza „Gazety Wyborczej” i krytyka filmowego, będą Jakub Rużyłło
(scenarzysta „1670”), Łukasz M. Maciejewski (scenarzysta „Biała odwaga”), Michał A.
Zieliński (scenarzysta „Kos”) i Marcin Koszałka (operator, reżyser, scenarzysta).  

Panel – Jakich scenariuszy szuka dziś Aurum Films? Michał Walkiewicz, redaktor naczelny
Filmwebu i krytyk filmowy, przepyta Anetę Hickinbotham, producentkę Aurum Film, jednej z
najprężniej działających firm produkcyjnych w Polsce („Ostatnia Rodzina”, „Boże ciało”).

Pokaz filmu „Morderstwo w Catamount” scen. Krzysztof Zanussi, Julian More, Sheila More
reż. Krzysztof Zanussi oraz masterclass z Krzysztofem Zanussim: Zanussi w Hollywood. O
swojej amerykańskiej przygodzie reżyser opowie Łukaszowi Maciejewskiemu, filmoznawcy,
krytykowi filmowemu i teatralnemu.

Warsztat otwarty – Targowisko Twórczości Macieja Ślesickiego. Otwarte konsultacje
scenariuszowe na scenie kina Elektronik. Jest to niepowtarzalna okazja, aby skonfrontować
swój pomysł z dwukrotnie nominowanym do Oscara® producentem, scenarzystą, reżyserem
oraz Kanclerzem Warszawskiej Szkoły Filmowej, Maciejem Ślesickim. 

Panel ZAPA – AI w kinie. Czy da się uczynić z niej pozytywnego bohatera? Sztuczna
inteligencja – szansa dla branży czy jej koszmar? Marcin Radomski, krytyk filmowy i
dziennikarz „Onet”, porozmawia z Michałem A. Zielińskim („Kos”/scenarzysta), Maciejem
Barczewskim („Supersiostry”/reżyser, scenarzysta) i Moniką Chmielewską, ekspertką prawa
autorskiego oraz radcą prawnym.

Pokaz filmu „Zielona granica” scen. Agnieszka Holland, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko,
Maciej Pisuk, reż. Agnieszka Holland i Q&A: Jak napisać scenariusz będący reakcją na
wydarzenia polityczne?  Dziennikarz Andrzej Rossa porozmawia ze współscenarzystami
najgłośniejszego polskiego filmu ostatnich lat – Gabrielą Łazarkiewicz-Sieczko i Maciejem
Pisukiem.

21 kwietnia (niedziela) – czwarty dzień festiwalu

Pokaz filmów krótkometrażowych „Shujayya” scen. i reż. Mohammed Almughanni oraz
„Do raju”
scen. Marta Szymanek, Piotr Szymanek, reż. Marta Szymanek

Panel Trudny temat: Ludzkie historie, a nie paliwo dla polityków. Jak pisać o
uchodźcach? Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”, zaprosi do
rozmowy Gabrielę Łazarkiewicz-Sieczko (scenarzystka), Martę Szymanek (psycholożka,
scenarzystka, reżyserka), Tadeusza Łysiaka (reżyser, scenarzysta) oraz Mohammeda
Almughanni (reżyser, scenarzysta). 

Panel – Proper Medical Writing: Ból tworzenia: Jak napisać zdrowy scenariusz o
chorobie? Jak zobrazować stan choroby na ekranie bez popadania w skrajności opowiedzą
Karolinie Wierzbińskiej, aktywistce i redaktor naczelnej „hellozdrowie.pl”, Beata Dzianowicz
(„Strzępy”), Monika Sobień-Górska („Lęk”) i Maria Kołtowska-Häggström (dyr. med. Proper
Medical Writing). 

Panel – Villas, Jędrusik, Osiecka. Jak znaleźć klucz do biografii legendarnych artystek? Czy to
w ogóle możliwe, żeby napisać scenariusz o osobie, którą znają wszyscy? O wielkiej
gwieździe, o której każdy ma swoje wyobrażenie? Polscy scenarzyści i scenarzystki pokazują,
że można! Na panelu prowadzonym przez Agatę Passent o swoich doświadczeniach w tej
materii opowiedzą Piotr Domalewski, autorka scenariusza o Kalinie Jędrusik – Katarzyna
Klimkiewicz („Bo we mnie jest seks”), autora scenariusza o Agnieszce Osieckiej – Maciej
Karpiński („Osiecka”) i autorka scenariusza o Violetcie Villas – Karolina Bielawska („Dzięcioł i
Violetta”). 

Panel – Czeski humor, polski film. Jak uczą pisać na słynnej FAMU? O tym, czym różni się
czeskiej podejście do tekstu od polskiego, opowiedzą Piotrowi Czerkawskiemu Kinga Dębska
(„Moje córki krowy”), Tomasz Wiński („Granice miłości”) i Piotr Jasiński („One F*cking
Wish”). 
 
Panel – Respect Energy: W trosce o gatunek… ludzki. Jak kino gatunkowe reaguje na
katastrofę klimatyczną? 
Katastrofa klimatyczna to jeden z ulubionych motywów kina sci-fi i
jednocześnie jeden z najbardziej palących problemów współczesności. Dawid Muszyński,
redaktor naczelny „naEkranie.pl”, porozmawia z Piotrem Biedroniem (reżyser, scenarzysta),
Michałem Krzywickim (reżyser, scenarzysta, aktor) oraz Tomaszem Kolankiewiczem
(filmoznawca, historyk filmu). 

Pokaz filmu „Chleb i sól” scen. i reż. Damian Kocur oraz Q&A: Scenariusz czy reagowanie na
to, co dzieje się na planie? Tymoteusz Wójcik, dziennikarz MoviesRoom.pl porozmawia z
Damianem Kocurem.

Gala Zamknięcia i rozdania nagród. Na event kończący festiwal zapraszają Artur Zaborski,
dyrektor artystyczny Script Fiesty i dziennikarka TokFM Patrycja Wanat. Podczas wieczoru
poznamy zwycięzcę konkursu na najlepszy zrealizowany scenariusz, który otrzyma nagrodę w
wysokości 50 tys. zł – jest to najwyższa nagroda scenariuszowa w Polsce oraz laureata
konkursu na koncept serialu. Zwycięzca będzie mógł cieszyć się nagrodą w wysokości 20 tys. zł. Swoją nagrodę w wysokości 10 tys. zł na najlepszy koncept scenariusza audio wręczy także
Audioteka będąca partnerem Script Fiesty.

W trakcie całej Script Fiesty, przed większością paneli dyskusyjnych i spotkań z twórcami,
będzie można zobaczyć dwuminutówki przygotowane przez studentów Warszawskiej
Szkoły Filmowej, która jest organizatorem Festiwalu. Udział w wydarzeniach jest bezpłatny.
Więcej informacji na temat Festiwalu Filmowego Script Fiesta www.scriptfiesta.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z
Funduszu Promocji Kultury.

Źródło: informacja prasowa

About the Author
Related Posts

Zakończyła się 12. edycja Festiwalu Filmowego Script Fiesta. Podczas Gali zamknięcia ogłoszono...

Rok 2023 zapowiada się niebywale ekscytująco w Netflix. Na platformie pojawi się wiele polskich...

Klub filmowy {OD–JAZD} to autorski edukacyjno-kinofilski projekt, który już po raz drugi zabiera...

Leave a Reply