Bajki Disneya – kto z nas nie lubi do nich powracać, z radością wspominając beztroskie lata dzieciństwa? Dorastaliśmy z tymi bohaterami. To od nich uczyliśmy się, czym jest przyjaźń, miłość, prawda, odwaga czy honor. Disney zabiera widzów w niesamowity wyprawy, pełne barw, emocji i humoru. Coraz częściej na naszych ekranach ponownie goszczą ci sami bohaterowie w aktorskich wersjach. Nie będę narzekać na czerpanie zysków z nostalgii i odśpiewywanie po raz wtóry tych samych piosenek z większym bądź mniejszym skutkiem. Zanim jednak ruszymy do kina na długo wyczekiwanego Króla lwa, przypomnijmy sobie najpiękniejsze i najważniejsze produkcje Disneya. Oto moje TOP 25.

Śpiąca królewna, reż. Clyde Geronimi (1959)

Cudowna animacja, oszałamiająca, stylizowana na średniowiecze scenografia i nadzwyczajna muzyka Czajkowskiego połączone z niezwykłym talentem artystów ze studia Walta Disneya czynią z bajki o Śpiącej Królewnie prawdziwe arcydzieło sztuki filmowej pełne romantycznych przygód i nieokiełznanej fantazji.

Dawno, dawno temu żyła sobie śliczna księżniczka Aurora. Zgodnie z przepowiednią złej czarownicy, w dniu swoich 16. urodzin przekłuje sobie dłoń wrzecionem i zapadnie w głęboki sen… na wieki! Tylko pocałunek pięknego księcia Filipa będzie mógł ją obudzić. Trzy dobre wróżki wszelkimi sposobami starają się odwrócić klątwę złej wiedźmy… jednak bezskutecznie.

Tarzan, reż. Chris Buck, Kevin Lima (1999)

Wspaniała adaptacja opowieści Edgara Rice’a Burroughsa o człowieku wychowywanym przez małpy. 

W dzikiej afrykańskiej dżungli mama gorylica znajduje osierocone dziecko – malutkiego człowieka, któremu nadaje imię Tarzan. Mimo że przywódca stada, stary i mądry Kerchak, jest przeciwny przyjęciu „bezwłosego dziwactwa” do grona gorylej rodziny, uparta Kala adoptuje chłopca i wychowuje go jak swoje własne dziecko. Tarzan dorasta razem ze swoim rówieśnikiem, wesołym małpiątkiem o imieniu Terk i uroczym słonikiem – Tantorem. Uczy się sztuki przetrwania, rozwija w sobie zwierzęce instynkty i niezwykłe dla ludzkiego rodzaju umiejętności – skacze po drzewach jak najprawdziwsza małpa, pływa jak ryba i walczy jak lew. Gdy niespodziewanie spotyka innych przedstawicieli swego gatunku – niby takich samych, a jednak tak bardzo się różniących – dwa światy przenikają się i Tarzan zakochany w pięknej Jane musi dokonać trudnego wyboru – do którego z nich chce tak naprawdę należeć. 

Toy Story, reż. John Lasseter (1995)

Pod nieobecność ludzi zabawki z sypialni Andy’ego żyją własnym życiem. Przewodzi im kowboj Chudy, drewniana kukiełka obdarzona dużą samoświadomością. Chudy zdaje sobie sprawę, że jest tylko zabawką, której powołaniem jest niesienie radości Andy’emu. Taki też system wartości od dawna wpaja pozostałym zabawkom, wśród których są: sprężynowy jamnik Cienki, Pan Bulwa, znerwicowany dinozaur Rex, pasterka owieczek Bou, świnka-skarbonka Ham i zastęp plastikowych żołnierzyków. Pojawia się jednak konkurent Chudego, Buzz, nowoczesna figurka rodem z kosmicznego kina akcji. Co gorsza, Buzz wyobraża sobie, że nie jest zabawką, ale autentycznym bojownikiem o wolność Galaktyki… Jednak niespodziewane okoliczności, a mianowicie niszczycielska działalność rozwydrzonego chłopaka z sąsiedztwa, Sida, spowodują, że zabawki opuszczą pokój Andy’ego, a Chudy i Buzz zaczną ze sobą współpracować.

WALL-E, reż. Andrew Stanton (2005)

Ziemia w dość odległej na szczęście przyszłości. Planeta została zaśmiecona przez ludzi do tego stopnia, że zmuszeni byli ją opuścić na pokładzie wielkiego statku kosmicznego Axiom. 

WALL•E (Wysypiskowy Automat Likwidująco Lewarujący. E•klasa) jest małym robocikiem obdarzonym niezwykłą osobowością. Mieszka sam na Ziemi i czuje się tu bardzo samotny. Wieczory umila sobie oglądaniem jedynej ocalałej wideokasety – musicalu „Hello Dolly” Pewnego dnia poznaje przybysza z kosmosu – nowoczesną i przepiękną EWĘ. Od tej chwili jego życie całkowicie się zmienia, a uczucia do EWY powodują, że WALL•E odkrywa swoje prawdziwe przeznaczenie i wyrusza na wyprawę po niewyobrażalnie fantastycznym wszechświecie.

Wielka Szóstka, reż. Don Hall, Chris Williams (2014)

Młody geniusz robotyki Hiro Hamada wraz ze swoim robotem Baymaxem zostaje uwikłany w plan zniszczenia dynamicznie rozwijającego się miasta San Fransokyo. Bohaterowie dołączają do grupy niedoświadczonych śmiałków walczących z przestępczością i wspólnie podejmują się misji ratowania miasta. 

Zakochany kundel, reż. Hamilton Luske, Wilfred Jackson (1955)

Dzieli ich wszystko. Lady jest pełną uroku suczką rasy spaniel mieszkającą w domu dobrej rodziny. Tramp to bezpański kundel, który jest powszechnie znany i szanowany w dzielnicy. Początkowo nie przypada on do gustu Lady. Z czasem jednak udaje mu się zdobyć jej serce. Para jada romantyczne kolacje na tyłach włoskiej restauracji. Zdarza im się też uciekać razem przed niebezpieczeństwem. Ich związek układa się znakomicie do czasu, kiedy Lady wpada w sidła groźnego hycla…

Odlot, reż. Pete Docter, Bob Peterson (2009)

Carl Fredricksen, zwyczajny staruszek, pewnego dnia postanawia zrealizować marzenie swojego życia i wyruszyć w podróż do tajemniczej krainy w Ameryce Południowej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że Carl podróżuje we własnym domu unoszonym przez setki balonów, a w wyprawie towarzyszy mu pasażer na gapę – „Syn Dzikiej Przyrody”, ośmioletni Russel. Prawdziwe przygody zaczynają się jednak dopiero po dotarciu na miejsce, gdzie nasi podróżnicy spotykają niezwykłych przyjaciół: mówiącego ludzkim głosem psa Asa i wyjątkowego ptaka Stefana. Odkrywając sekrety dżungli w takim towarzystwie, Carl zdaje sobie sprawę, że czasem przygodę znajduje się wcale nie tam, gdzie się jej oczekiwało… 

Related Posts

Zbliża się jesień – czas, kiedy coraz częściej zaszywamy się w półmroku pod miękkim kocem i z...

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto dobiegł końca. Przez 11 dni zaprezentowano prawdziwe...

Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski startuje już w piątek 13 września. Czy to pechowa data? Na...

Leave a Reply