4– daję 4 łapki!

Popkulturowa mieszanka wybuchowa. Miraż sekwencji, eksperyment montażowy, szał barw. Film Anny Malikian to szaleństwo formy, która próbuje eksplorować konwencjonalny i oklepany temat. Miłość. Czym ona jest? Komu się wydarza? Jaka tkwi w niej tajemnica?

o miłości sputnik

O miłości – teledysk rozczarowań

O miłości przybiera dwie perspektywy: biologicznego wykładu o powstawaniu i odczuwaniu miłości oraz uroczych historii zakochania. Urodziwa pani profesor wykłada chemię mózgu, przeprowadza szybkie eksperymenty wśród słuchaczy i próbuje wyjaśnić zachowania trudne do odgadnięcia. Wykład staje się ramą kompozycyjną. Powracamy do niego po każdej romantycznej historii, w której poznajemy przeciętnych bohaterów, dla których miłość jest spełnieniem marzeń, transakcją, seksualnym uniesieniem albo twórczą inspiracją. W całym tym miłosnym uniesieniu Moskwa pełni rolę tła, świadka spełnienia, jak i wielkich upadków.

Reżyserska bawi się formą, jak i prezentowanymi postaciami. Mimo groteskowego przedstawienia podchodzi do nich z ogromną sympatią i empatią. W gruncie rzeczy wszyscy z nich poszukują szczęścia w formie miłości. A ich działania są czymś więcej niż mieszanką dopaminy i oksytocyny. Zresztą sam film staje się zbieraniną schematów gatunkowych. Otrzymujemy melodramat, komedię i komedię romantyczną. Chaos tworzenia!

O miłości bliżej do intensywnego teledysku. Co chwilę słyszymy jakiś popowy utwór, który dramatyzuje akcję. Dynamiczne zmiany kadrów, dzielenie ekranu, opowiadanie z dwóch perspektyw. Film Melikian przypomina narkotykowe szaleństwo. Szybki haj, złudne wrażenie radości i rozczarowanie rzeczywistością. Nachalna kompozycja przyćmiewa banalną opowieść. To co się opowiada schodzi na drugi plan, pozostając w cieniu tego, jak to się robi.

o miłości sputnik

Koszmarna walka o uwagę widza zaczyna irytować schizofrenicznym rozedrganiem. Dziwi niepowodzenie eksperymentu reżyserki, która wcześniej wykazała się niezwykła wrażliwością na przedstawianego bohatera. Jej Gwiazda ciekawie skupiała się na poszukiwaniu tożsamości, walce o siebie w nowoczesnym świecie wyobrażeń. Tym razem współczesność filmu wpycha go w otchłań pretensjonalnej zabawy.  

 

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply