– daję 9 łapek!

Opowieść podręcznej komunikując się z rzeczywistością, traktuje przedstawioną fikcję jako przestrogę przed banalnością zła i niebezpieczeństwem fanatycznych wizji. Ograniczenie możliwości decydowania o własnym ciele, uprzedmiotowienie kobiety i sprowadzenie jej do roli biologicznych powinności odbija się szerokim echem w polityce i kulturze. Polki – tak jak Amerykanki w The Women’s March – maszerują ulicami miast (Czarny Protest) i głośno wyrażają swoje niezadowolenie z polityki dotyczącej antykoncepcji czy aborcji. Coraz wyraźniej mówi się o walce o równość płci w każdym aspekcie życia codziennego. Sztuka nie pozostaje głucha.

Opowieść podręcznej

Opowieść podręcznej

Ekranizacja powieści Margaert Atwood– czerpiącej inspiracje z polityki rządu Ronalda Regana, II wojny światowej i ograniczeń wobec kobiet w państwach islamskich – jest interesującym wydarzeniem telewizyjnym tego roku. Opowieść podręcznej to historia skrajnego radykalizmu, w którym konserwatywne postawy zostają przekształcone w fanatyczne wyznawanie wartości bazujących na Starym Testamencie.



Offred (Elisabeth Moss) – oprowadzająca widzów po świecie patriarchalnego Gileadu – jest Podręczną – płodną kobietą, która w pełni należy do mężczyzny. Jej przeznaczeniem jest rodzić dzieci bogatym rodzinom. To okropna wizja, ale istnieją gorsze alternatywy: „zdrajców płci” (gejów i lesbijski) czeka kara śmierci, a nie-kobiety zostają wysłane do wojennych Kolonii, gdzie czeka je śmierć. Podręczne przywdziewają pozbawiające je kształtów stroje – szerokie, czerwone suknie i białe „skrzydła” na głowy. Obdarte z seksualności i indywidualizmu zostają zmuszone do czynienia swojej powinności – zapewnienie potomstwa umierającemu narodowi.

Skupienie fabularnej opowieści na jednej postaci jest ryzykowny działaniem – choć mamy wątki poboczne – jednak Elisabeth Moss doskonale sprawdza się dzięki ekranowej charyzmie.

Opowieść podręcznej

Opowieść podręcznej

Znana z roli emancypacyjnej Peggy Olsen w „Mad Men” staje się kąśliwym narratorem prowadzącym widza po meandrach bolesnej historii. Voice over pełen jest czarnego humoru i dosadnych komentarzy, które nie powinny pojawić się w postapokaliptycznej rzeczywistości. Moss opanowała do perfekcji emocjonalną powściągliwości i wyrażanie nieujawnionych myśli. Choć w książce Atwood Offred pragnie tylko przetrwać, serial Hulu czyni z niej dojrzewającą buntowniczkę, która nie chce być „świnią rozpłodową”.

Bruce Miller tworzy serial, który rezonuje z rzeczywistością. Opowiada o sile fałszywych newsów, politycznej traumie i normalizacji nienormalności. Dzięki wyczuciu i rzemieślniczej precyzji portretuje obsesję i siłę inwigilacji. Oprócz głównego motywu cielesnego niewolnictwa, spogląda na paranoję, która zmienia zachowanie ludzi. Brak wzajemnego zaufania i stałe uczucie bycia obserwowanym – patrzenie i podglądanie to główne narzędzie reżimu, które wyraża się przy pomocy Oczu czy powtarzanym pozdrowieniem „Pod Jego Okiem” – skutecznie tłumi wszelkie buntownicze działania.

Opowieść podręcznej staje się niezwykle silna dzięki warstwie wizualnej (zdjęcia Colin Watkinson) i dźwiękowej (Adam Taylor). Nostalgiczna stylistyka, skupienie na twarzach bohaterek i perfekcyjne rozgrywanie światła pochodzącego z konkretnych źródeł estetyzuje rzeczywistości. Przedstawiony świat jest niesamowicie piękny, przemoc pokazywana w slow motion zyskuje artystyczny wyraz, przez co jest bardziej przerażająca – każdy kadr jest pięknym obrazem. Dopełnieniem stają się kontrapunktowe, rockowe utwory, które zapowiadają nadchodzącą rebelię.

Opowieść podręcznej

Opowieść podręcznej

To kolejna opowieść, która nie rysuje przyszłości w kolorowych barwach. Ten temat poruszał już Alfonso Cuaron w Ludzkich dzieciach, gdzie utracono zdolność do reprodukcji. Podobny, pesymistyczny ton przybrał Charlie Brooker w Black Mirror, w którym niebezpieczeństwo wywodziło się ze złego korzystania z nowoczesnej technologii. Opowieść podręcznej przyjmuje kobiecą perspektywę, prezentuje przerażającą wizję, ale zachwyca pięknem wizualnej precyzji kontrastującym z brudem fanatycznego świata.

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply