Samotny dom na pustkowiu. Mężczyzna ciągnie zawinięte w materiał zwłoki. Wrzuca je do dziury pod podłogą i podpala. Z płomieniami za plecami odchodzi, zostawiając przeszłe życie i swoje grzechy za sobą. Ogień oczyszcza, ale czy pozwala zapomnieć? Guillermo del Toro rozpoczyna Zaułek koszmarów od tajemnicy, świetnie buduje atmosferę, by opowiedzieć o wykluczonych i zapomnianych gotowych do zdecydowanego kreowania własnego życia.

Przeczytaj także: Kształt wody

Stan Carlisle (Bradley Cooper) porzucił przeszłość i z pewną dozą nieśmiałości, ale otwartą głową i bystrymi oczami gotowymi do obserwacji wkracza do nowego świata. Dołącza do zespołu wesołego miasteczka, gdzie magia przeplata się z brudami rzeczywistości, a iluzja staje się lukratywnym sposobem zwodzenia publiczności. Wykorzystywanie emocji widzów przynosi zyski, a zabawa zmysłami i oczekiwaniami otwiera przed Stanem nową rzeczywistość. Kiedy poznaje widzącą przyszłość Zeenę (Toni Collette) i jej męża, byłego telepatę, Pete’a (David Strathairn), postanawia wykorzystać ich wiedzę do własnych celów. Jego ambicje sięgają o wiele dalej niż życie wyrzutka podróżującego od miasta do miasta dla kilku dolarów. Stan chce dołączyć do nowojorskich elit, zyskać pieniądze i status, ale przede wszystkim zbudować siebie na nowo. To mężczyzna z wizją, bez braku zahamowani i wyrzutów sumienia, że jego plan żeruje na ludzkich tragediach. By osiągnąć cel ucieka z wesołego miasteczka z prostoduszną i szlachetną Molly (Rooney Mara) i przygotowuje show dla bogaczy, gotowych płacić każdą cenę za namiastkę pozornego spirytualizmu. Choć pozornie wszystko układa się po jego myśli, tajemnicza psychiatra (Cate Blanchett) może zagrozić jego pozycji. 

O ile pierwsza część Zaułka koszmarów opowiada o drodze od zera do „bohatera”, druga skupia się na dynamice relacji między Stanem a Lilith. Psychiatra skrywa swoje tajemnice, wodzi mężczyznę za nos, a także obiecuje mu lukratywną współpracę. Wykorzystując wiedzę na temat swoich pacjentów, może dostarczać Stanowi informacji niezbędnej do seansów spirytystycznych i kontaktowania ze zmarłymi. W grę zaczynają wchodzić ogromne pieniądze i pragnienie władzy. Jeden krok dzieli Stana od zdemaskowania, a pragnienie bogactwa nieustannie przesuwa granice ryzyka. 

Przeczytaj także: Narodziny gwiazdy

Del Toro świetnie buduje nastrój, przenosząc nas do świata pełnego mroku, ale też glamouru i bogactwa. Opowiada o wyrzutkach, którymi kieruje pragnienie przynależności. Brutalną rzeczywistość konfrontuje z przepychem nowojorskich salonów. A do tego prowadzi do gorzkiej refleksji o przewidywalności losu. Przed przeznaczeniem nie można uciec, dopadnie nas w najmniej spotykanym momencie. Twórca Kształtu wodyświetnie konstruuje rzeczywistość, w której poruszają się jego bohaterowie. Oddziałuje na poziomie dźwięku (muzyka Nathana Johnsona) i mrocznego obrazu (zdjęcia Dana Laustsena), punktując drogę Stana od stojącego w płomieniach domu do rezydencji wielkich potentatów finansowych amerykańskiej śmietanki towarzyskiej. 

Bradley Cooper tworzy postać złamanego człowieka, który – choć patrzy w przyszłość – ma za sobą złamaną przeszłość kładącą się cieniem na jego osobowości i pragnieniach. Aktor momentami jest demoniczny, by już za chwilę pokazać kruchość swojej postaci. W relacji z Cate Blanchett, która tworzy jedną z ciekawszych famme fatale ostatnich lat, buduje duszną atmosferę kina noir. Tajemniczy duet pełen jest sprzeczności i niewypowiedzianych pragnień. 

Zaułek koszmarów skrywa w sobie wiele tajemnic i opowiada gorzką historię o intensywnym wspinaniu się pod drabinie społecznej. Stan nie zważa na koszty swoich działań, podąża za maksymą cel uświęca środki i zapętla się we własnych oczekiwaniach. Del Toro czaruje, ale też dosadnie punktuje. Ten film to świetne aktorskie role, duszny klimat i pragnienia, które mogą doprowadzić do zguby. 

daję 7 łapek!

Related Posts

„A Different Man” Aarona Schimberga z łatwością mógł stać się nowym filmowym odczytaniem „Pięknej...

Gangster składa ambitnej prawniczce propozycję nie do odrzucenia. Kobieta wyrusza na misję, która...

Piętno znanego nazwiska może ciążyć, paraliżować, bądź prowokować do działania. Simona Kossak...

Leave a Reply