Z filmowych opowieści wyłania się portret nieporadnych dorosłych, w których kiełkują liczne niepewności (You Hurt My Feelings), zagubienie (A Little Prayer) czy skupienie się na własnych pragnieniach (Polite Society). Młodzi twórcy ubierają swoje historie w ramy dramatu, choć w tych opowieściach pełnych smutku znajduje się odrobina światła i humoru. 

Silne kobiety, zagubieni mężczyźni

Ciekawe jest to, że w tym roku zabrakło wyrazistych męskich bohaterów. Mamy prawdziwy czas kobiet zarówno na ekranie, jak i za kamerą. W tym roku nie zabrakło silnych bohaterek, które potrafią zawalczyć o siebie i stawić czoła schematom, oczekiwaniom i mężczyznom, którzy często dyktują im, jak mają żyć. Eliza Scanlen stworzyła w The Starling Girl świetny portret nastolatki, która wikła się w romans z pastorem. Wychowana w religijnej społeczności zdaje sobie sprawę, że przekracza granice i łamie tabu, ale podąża za głosem serca. Kiedy sprawa wychodzi na jaw, wszyscy chcą zrzucić winę na nią, mówiąc, że uwiodła dojrzałego mężczyznę. Jem nie daje się wpędzić w poczucie winy. Wychodzi poza oczekiwania i stawia na siebie. 

A still from Eileen by William Oldroyd, an official selection of the Premieres program at the 2023 Sundance Film Festival. Courtesy of Sundance Institute. All photos are copyrighted and may be used by the press only for the purpose of news or editorial coverage of Sundance Institute programs. Photos must be accompanied by a credit to the photographer and/or 'Courtesy of Sundance Institute.’ Unauthorized use, alteration, reproduction or sale of logos and/or photos is strictly prohibited.

W podobnym tonie zostaje przedstawiona Eileen (Thomasine McKenzie), która porusza się w schemacie narzuconym jej przez społeczeństwo. Pracuje w więzieniu, opiekuje się roszczeniowym ojcem alkoholikiem i tylko po cichu marzy o lepszej przyszłości. Kiedy pojawia się szansa na szczęście i wolność, decyduje się postawić na siebie. Niezależnie od prawa, konwenansów i norm podąża za sobą. Tak samo czyni Emily (Phoebe Dynevor) z Fair Play, kiedy zazdrosny narzeczony zaczyna ją osaczać i podważać jej poczucie własnej wartości. Kobiety znają swoją wartość i nie pozwalają, by ktokolwiek ją kwestionował.

W opozycji do kobiecych postaci pojawili się męscy bohaterowie. Pełni pęknięć i wątpliwości nie zawsze potrafią odnaleźć swoje miejsce w życiu. Jednym z ciekawszych filmów tegorocznego festiwalu było Passages. Dramat o uczuciowym trójkącie pokazywał narcystycznego reżysera, który nie radził sobie ze swoimi pragnieniami. Manipulator, który bawił się dwoma osobami, spełniając własne żądze. Franz Rogowski stworzył antypatyczną postać, która przeraża swoim manipulatorstwem i jednocześnie bawi niezdecydowaniem.

W Magazine Dreams Jonathan Majors zbudował swoją postać na lękach i słabościach. Jego Killian, kulturysta o potężnej sylwetce, jest chłopcem uwięzionym w ciele mężczyzny. Zmaga się z traumatyczną przeszłością, a uczucia, których nie potrafi wyrazić zamienia w ćwiczenia i agresję. Brak mu konstruktywnych metod rozwiązywania konfliktów, a skupiony na sobie traci kontakt z rzeczywistością i drugim człowiekiem. Zresztą w Mutt mamy podobny problem. Transseksualny Feña za cało zło obwinia świat, a nie potrafi zauważyć w sobie błędnych schematów wchodzenia w relacje z drugim człowiekiem. 

Czytaj dalej ⇩

Related Posts

Filmowy społecznik nie odwraca wzroku od bolesnych spraw bieżących. Ken Loach od lat przygląda się...

Powiedzieć, że mam trudną relację z filmami Christian Petzolda, to jak nic nie powiedzieć....

To był mocny rok pod kątem aktorskich występów na dużym ekranie. Kilka z nich zostało w mojej...

Leave a Reply