5. Zimna wojna

Zimna wojna

Zimna wojna to kameralna opowieść rozpisana na cztery ręce i równe, perfekcyjne kadry Łukasza Żala. Blisko jej do klimatu Idy, szczególnie dlatego że Paweł Pawlikowski nie ucieka od surowej atmosfery, klaustrofobicznej bliskości z bohaterami przy jednoczesnej emocjonalnej zachowawczości i powściągliwości. Kiedy Wiktor poznaje najjaśniejsze światełko Mazurka i jego życia – Zulę (Joanna Kulig), nie ma niepohamowanej elektryczności i sercowego łomotu. To magia ciszy przeżywania, która tak wiele mówi między słowami.

4. Niemiłość

Niemiłość

Niemiłość

Powolny rozpad świata, który właśnie budował się na nowo… Niemiłość to kino brutalnego realizmu i egoizmu, gdzie na próżno szukać nadziei czy usprawiedliwień. Andriej Zwiagincew tworzy małą apokalipsę, by przez pryzmat jednostek opowiedzieć prawdę o rosyjskim społeczeństwie. Jego rozpadzie i pragnieniu czegoś, przed czym ucieka. W tym świecie miłość umiera, lecz serce wciąż pragnie kochać i być kochanym.



3. Nić widmo

Nić widmo

Credit : Laurie Sparham / Focus Features

Miłość to manipulacja i nieustanna próba sił. To nie zbyt pozytywny obraz, który wyłania się z filmu Nić widmo. A jednak potrafi zauroczyć, zachwycić determinacją i piękną posągowością, która czyni produkcję Paula Thomasa Andersona dystyngowaną, ale i – co rzadkie u tego twórcy – niezwykle przystępną. Zatopienie w wizualnym zachwycie koresponduje z perwersyjną (!) fabułą, w której erotyzm eksploduje z niedopowiedzeń i współzależności.

2. Tamte dni, tamte noce

Call Me by your name

Tamte dni, tamte noce

Lato miłości rozgościło się we Włoszech. Luca Guadagnino przedstawia niezwykle piękną i sensualną opowieść o dorastaniu, pierwszej młodzieńczej inicjacji, odkrywaniu swojej tożsamości i wizualnej wzniosłości. Tamte dni, tamte noce są wyciszone, dumne i artystycznie dopieszczone, dzięki czemu forma nie stanowi przerostu nad treścią, a film staje się pewną magiczną podróżą do historii z przeszłości, która równie dobrze mogłaby się wydarzyć dzisiaj.

  1. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

Przy drodze wyjazdowej o Ebbing stoją trzy billboardy. Doskonale wyeksponowane i monumentalnie piękne na pustej drodze już dawno zarosły pajęczynami. Mildred (Frances McDorman) postanawia zmienić ten stan rzeczy i przypomnieć społeczności miasteczka o niewygodnie sprawie sprzed kilku miesięcy. Jej córka została zgwałcona i zabita, a miejscowa policja już dawno odpuściła sobie tę sprawę. Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri to western, w którym ostatnia sprawiedliwa walczy o prawdę.

 

Related Posts

Ulrich Seidl jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych europejskich twórców. Uwielbia zaglądać...

8 listopada we Wrocławiu rozpoczyna się 13. edycja American Film Festival. Organizatorom udało się...

Nowe Horyzonty, czyli międzynarodowy festiwal filmowy, startują 21 lipca we Wrocławiu....

Leave a Reply