To była bardzo udana druga połowa roku. Niełatwo było wybrać najlepsze filmy, które powinny się znaleźć w tym zestawieniu. Choć wielkie blockbustery rozczarowywały, kino artystyczne pokazało, że potrafi dotrzeć do coraz szerszej grupy odbiorców. Czas na filmowe podsumowanie. Na co warto zwrócić uwagę? Co na dłużej zostanie w naszej pamięci? Oto subiektywne top 10 filmów!

10. Na pokuszenie

Na pokuszenie

Na pokuszenie

Na pokuszenie to reżyserski majstersztyk, zatopiony w ponurym lesie pięknie oświetlanym przez promienie słoneczne. Thriller-perełka, gdzie opresyjność domu zostaje dopełniona przez dźwięki bitewnego zgiełku dobiegające z dala. Chmury czarnego dymu sieją niepokój, ale dla Johna McBurney’a wojna okazuje się najmniejszym problemem. Zbiegły Jankes trafia w ręce wygłodniałych kobiet i zaczyna się prawdziwa bitwa gestów i spojrzeń.

9. Podwójny kochanek

Podwójny kochanek

Podwójny kochanek

Francois Ozon potrafi zaskakiwać. Gatunkowa i tematyczna różnorodność filmów tego reżysera przyzwyczaiła nas by oczekiwać nieoczekiwanego. Podwójny kochanek to thriller psychologiczny zanurzony w psychoanalizie. Ukryte pragnienia, psychoterapia i nieuświadomione lęki stają się podstawą oryginalnego scenariusza. To prawdziwa jazda bez trzymanki przez meandry ludzkich pragnień, urojeń i wyobrażeń, w której Ozon jest szalonym kierowcą.

8. A Ghost Story

A Ghost Story

A Ghost Story

Linearność czasu nadana przez ludzi jest konstruktem czysto teoretycznym. Odmierzanie minut, godzin, lat pomaga nam uporządkować chaotyczną rzeczywistość. A gdyby można się było poruszać wzdłuż i wszerz, wykraczając poza prostą linię? David Lowery zastanawia się nad pojęciem czasu, stara się zrozumieć jego psychologiczny wymiar, a swoje pomysły odzwierciedla nie tylko w narracji, ale przede wszystkim w konstrukcji swego filmu. A Ghost Story to samotna podróż zagubionego wędrowca spragnionego bliskości drugiego człowieka.

7. Fantastyczna kobieta

Una mujer fantastica

Fantastyczna kobieta

Film chilijskiego twórcy urzeka spokojem i energią bohaterki, która, choć dostaje liczne ciosy od losu, nie poddaje się, lecz ponownie staje na nogi i idzie do przodu. I pomimo tego że Una mujer fantastica wypełniona jest smutnymi emocjami, trudno nie znaleźć w niej pozytywnych akcentów. Rozczarowaniom towarzyszy nadzieja, że jakoś to będzie.



6, Wojna o planetę małp

Wojna o planetę małp

Wojna o planetę małp

Wojna o planetą małp to mądra opowieść, która czerpie inspiracje z Biblii, Szekspira, powieści Josepha Conrada i odwołuje się do szerokiego kontekstu kulturowego na czele z amerykańskim niewolnictwem i walką o prawa obywatelskie. Reevesowi bliżej do Cienkiej czerwonej linii Terrenca Malicka i Czasu Apokalipsy Francisa Forda Coppoli niż pełnego efektów specjalnych Szeregowca Rayana Stevena Spielberga.

5. Blade Runner 2049

Blade Runner 2049

Blade Runner 2049

Kanadyjczyk nie eksperymentuje. Pozostaje wiernym nastrojowi i formie, dzięki czemu powstał film ambitny i spektakularny. Blade Runner 2049 to kino ascetyczne, pełne pytań i lęków, gotowe poszukiwać tez odnośnie tożsamości człowieka. Kontemplacja, której warto poświęcić czas i serce.

4. The Florida Project

The Florida Project

The Florida Project

Choć The Florida Project jest barwny i pełen życia, daleko mu do optymistycznych wizji świata. Baker pokazuje, że raj nie istnieje, a każda decyzja niesie swoje konsekwencje. Disneyland, choć jest tylko chwilowym oderwaniem od rzeczywistości, to miejsce, gdzie dzieci powinny spędzać swoje dzieciństwo. Z dala od desperacji i braku odpowiedzialności.

3. Baby Driver

Baby Driver

Baby Driver

 Są filmy, które dobrze smakują, wyśmienicie brzmią i przyprawiają o dreszcze zachwytu maestrią wykonania. Baby Driver to odjechana podróż przez dźwięki, motywy i pełną dystansu zabawę konwencją. Kiedy chłopak o twarzy dziecka siedzi w czerwonym subaru, z głośników rozbrzmiewa Bellbottoms The John Spencer Blue Explosion, jeden z banków w Atlancie traci tysiące dolarów. Niewinnie wyglądający nastolatek okazuje się szoferem groźnych bandytów i mistrzem kierownicy, gotowym z poświęceniem wykonywać niesamowite manewry, byle uciec policji. To jest to! Szybcy i wściekli pełni humoru, inteligencji i genialnego wykorzystania muzyki.

2. Dunkierka

Dunkierka

Dunkierka

Dunkierka ma w sobie wirtuozerię opowiadania i indywidualny styl Nolana. Ta bezosobowa – bez wyraźnych bohaterów – opowieść jest pełna duszy i materiału do rozmyślania, który nie narzuca nachalnie konkretnych tez i argumentów. Choć można zdenerwować się na nieco patetyczną końcówkę, film, wykorzystujący Nolanowskie atuty: montaż równoległy, fascynację czasem i IMAXową kamerę, jest dopracowanym do perfekcji artystycznym portretem ludzi w potrzasku.



1. The Square

The Square

The Square

Reżyser Gry z dużym wyczuciem komponuje kadry, od hałasu przechodzi do niezręcznej ciszy. Z ironią obnaża obłudę zasad rządzących światem. A także paradoksy opiekuńczego państwa, którego polityka rozmija się z zachowaniem przeciętnych obywateli. The Square pokazuje, że nawet sztuka – a szczególnie tytułowy kwadrat – nie spełnia swojej roli w pędzącym, egoistycznym społeczeństwie. To filmowa perełka, która czerpie wiele z artystycznego nadęcia i abstrakcyjności sztuki współczesnej, ale nie wpada w przerost formy nad treścią.

Related Posts

Nowe Horyzonty 2024 ruszają już 18 lipca we Wrocławiu. To już 24. edycja tego święta kina, podczas...

Filmowy społecznik nie odwraca wzroku od bolesnych spraw bieżących. Ken Loach od lat przygląda się...

Powiedzieć, że mam trudną relację z filmami Christian Petzolda, to jak nic nie powiedzieć....

Leave a Reply